Den 3-23 maj kan du som är medlem rösta fram ombud till kongressen. Det gör du genom att logga in via ett mejl från Survey Generator. Tack för din röst!

Frågor & svar

Naturvetarnas medlemmar kan vara neutrala i konflikten

När Vårdförbundets medlemmar har inlett en blockad mot arbetsgivaren fortsätter medlemmar i Naturvetarna att arbeta som vanligt.

Publicerad:

– Konflikträtten, som är en viktig del i den svenska arbetsmarknadsmodellen, ska respekteras. Medlemmar i Naturvetarna har rätt att vara neutrala och kan själva bestämma sig för att inte ta över arbetsuppgifter från kollegor som deltar i konflikten, säger Naturvetarnas förhandlingschef Per Sjödin.Per_Sjodin_300px.jpg

Naturvetarna kan inte kräva att medlemmarna är neutrala, men uppmanar dem ändå att förhålla sig neutrala. Det innebär bland annat att de ska stå till arbetsgivarens förfogande under ordinarie arbetstid och utföra de arbetsuppgifter som normalt ska utföras och vid behov arbeta mertid eller övertid.

Om arbetsgivaren vill att medlemmar i Naturvetarna ska utföra arbetsuppgifter som konfliktande kollegor normalt utför så ger Naturvetarna råd och stöd i den specifika situationen.

Här kan du läsa mer om konflikten: