Simon Larsson – Jordskredet som slet sönder E6

Vem är Simon Larsson?

simon_200.jpg

Kvartärgeologen och forskaren Simon Larsson är rätt person att prata med när det kommer till olika jordarter. För tillfället arbetar han som universitetslektor på Stockholms universitet där han utbildar framtidens naturgeografer.

Jordskredet som slet sönder E6

Natten till den 23 september larmades SOS om att det hade skett ett vägras på E6 vid Stenugnsund, fyra bilar och en buss hade kört ner i ett 5-6 meter djupt hål, vilket berodde på ett omfattande jordskred.
E6an vid Stenugnsund slets sönder av jordskredet och det är inte helt klarlagt vad som orsakade jordskredet. Man utreder just nu om sprängningar från en byggarbetsplats i närheten påverkade. Det finns också en misstanke om att otillåtet stora schaktmassor hade lagrats på marken ovanför, vilket utsatte marken för starka krafter.

Simon Larsson universitetslektor vid Stockholm universitet förklarar hur jordskred uppstår och om vi kan förhindra att det sker igen. Jordskred sker främst i kvicklera när jorden blir vattenmättad och det finns vissa platser i Sverige där vi vet att det finns mycket kvicklera.
I spåren av klimatförändringarna talar det mesta för att jordskreden blir fler i framtiden.

Vad är ett jordskred?

Ett skred, eller jordsked, uppkommer när hållfastheten i marken försämras så pass mycket att marken inte längre är i jämnvikt och börjar röra på sig. Jorden rör sig då snabbt över en eller flera glidytor. Jordskred förekommer i finkorningar jordarter såsom silt och lera. Det finns även de som kallas “ras” som skrer i jordarter som sand eller grus.
Mer förklaringar på vad ett jordskred är och hur det sker hittar du i avsnittet med experten Simon Larsson.

Lyssna på Simon Larsson på Spotify