Den 3-23 maj kan du som är medlem rösta fram ombud till kongressen. Det gör du genom att logga in via ett mejl från Survey Generator. Tack för din röst!

Frågor & svar

Vårdförbundets konfliktvarsel: Det här gäller just nu

Avtalsförhandlingarna mellan Vårdförbundet och arbetsgivarorganisationen SKR har sedan en tid strandat och man har inte lyckats komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Publicerad:

Vårdförbundet har varslat om konfliktåtgärder hos ett antal arbetsgivare från den 25 april kl. 16.00. Varslet innebär att inga av Vårdförbundets medlemmar efter kl. 16.00 aktuellt datum får jobba övertid eller mertid och arbetsgivaren får inte nyanställa personer inom de yrkesgrupper som omfattas. Varslet omfattar även oorganiserade arbetstagare.

Naturvetarna ingår i AkademikerAlliansen, som är en central förhandlingsorganisation, tillsammans med 15 andra SACO-förbund. AkademikerAlliansen har avtalsförhandlat parallellt med Vårdförbundet och precis innan påsk enades vi och SKR om ett nytt kollektivavtal för våra medlemmar. Vi har inte skrikit högst i avtalsrörelsen, utan vi har tagit ansvar i våra yrkanden. Detta utan att ge avkall på vad vi tror att medlemmarna i våra sexton ganska olika förbund behöver. Det vi har sett är att SKR gått oss till mötes i flera av våra yrkanden utan att vi behövt betala för det i form av försämringar. Mer om det nya avtalet går att läsa här.

Vi kan se att den lönebildningsprocess som finns i Akademikeralliansens avtal har gett resultat för våra medlemsgrupper. Som ett exempel visar Naturvetarnas statistik att förbundets medlemmar som är biomedicinska analytiker (BMA) år 2021 hade en löneutveckling motsvarande mellan 3,5 och 5,5 procent beroende på om medlemmen jobbade i privat eller offentlig sektor. Löneökningen för medlemsgruppen var alltså högre än det så kallade ”märket”, det vill säga löneökningsutrymmet som sätts inom industrins avtal, som år 2021 låg strax över 2 procent.

Naturvetarna är egen självständig lokal kollektivavtalspart inom SKR-sektorn. Det är alltså det individuella medlemskapet i Naturvetarna som avgör om du som medlem omfattas av ett konfliktvarsel eller inte. Naturvetarna och AkademikerAlliansen har ett nytt kollektivavtal på plats och medlemmarna i de ingående förbunden är därmed bundna av fredsplikt vilket innebär att varken förbunden eller medlemmarna får gå i konflikt genom strejk eller blockad vad gäller de egna villkoren.

Som medlem i Naturvetarna kan du inte heller delta i den övertids- mertids- och nyanställningsblockad som Vårdförbundet varslat om utan föregående beslut och varsel om sympatiåtgärd av Naturvetarna.

Du som enskild anställd och medlem har möjlighet att ställa dig neutral till de varslade konfliktåtgärderna, mer info om detta finns att läsa här.