Den 3-23 maj kan du som är medlem rösta fram ombud till kongressen. Det gör du genom att logga in via ett mejl från Survey Generator. Tack för din röst!

Frågor & svar
Person läser avtal på en ipad.

Avtal 2024: Bättre villkor behövs för att klara uppdraget

För att locka kompetens måste villkor och löner bli bättre i kommuner och regioner. Lika viktigt är att baka in kompetensutveckling i avtalen. Akademikeralliansen, som Naturvetarna är en del av, har överlämnat sina yrkanden till arbetsgivarna inom SKR och Sobona.

Publicerad:

– Vi har fått med flera av våra yrkanden, som behovet av kompetensutveckling och att löneprocessen fungerar enligt avtal. Det handlar om att kompetens, ansvar och resultat ska speglas i lönekuvertet, säger Tomas Björndahl avtalsansvarig på Naturvetarna.

Han förklarar att kommuner, regioner och de kommunala bolagen kommer att behöva rekrytera och behålla naturvetare de närmsta åren. Den gröna omställningen, liksom att utveckla och effektivisera vården är några utmaningar man står inför.

Ännu en hjärtefråga som finns med i Akademikeralliansens yrkanden är att grundregeln om tillsvidareanställning ska gälla.

– För att sektorn ska bli mer attraktiv vill vi också att kvalifikationskraven för att få föräldrapenningtillägget ska tas bort. Det ska alltså vara möjligt att få det tillägget från dag ett, säger Tomas Björdahl.

Akademikeralliansen yrkar bland annat på följande:

• Att det tydligt framgår i avtalet att arbetsgivaren ska ge förutsättningar för kompetensutveckling. Detta är något som ingår i återkommande utvecklingssamtal mellan medarbetare och chef och som formuleras i individuella utvecklingsplaner som inkluderar fortbildning.
  • Att kvaliteten i lokala löneprocesser höjs genom en förstärkt förhandlingsordning, till exempel genom möjlighet att påkalla central partsgemensam konsultation eller förstärkt lönesamtal.
  • Att grundregeln om rätten till tillsvidareanställningar behöver förstärkas samtidigt som rätten till olika löneutfyllnader behöver moderniseras.
  • att kvalifikationskraven för föräldrapenningtillägget tas bort.
  • Att överenskommelser gällande inlöst rätt till övertidsersättning ska vara uppsägningsbara av båda parter samt att det i anställningsavtalet eller överenskommelsen ska framgå vilket värde som övertiden är inlöst mot.
  • Att nattarbetsvillkoren för förbundens medlemmar görs likalydande med andra förbunds avtal.
  • att parterna samverkar kring att skapa ett hållbart arbetsliv för AkademikerAlliansens chefsmedlemmar och att göra det attraktivt att ta på sig ett chefskap.

Vid sidan avtalsrörelsen driver Naturvetarna frågan om AID-koder, som måste moderniseras och anpassas till de kvalificerade professioner som naturvetare har inom hälso- och sjukvården.

Yrkandeväxling HÖK-området

Yrkandeväxling Sobona området